MITT RESULTAT

det gick jätte bra att baka hi-hat cupcakes.
MEN av någon anledning så ville sockret kristalisera sig igen och det blev en mycket knastrig hatt på dem.. vilket är ett av det väsrsta jag vet när det knastrar av socker! urk..
men de blev fina och det var inte alls svårt!
tyvärr fick jag inga bilder på dem :( det glömdes helt bort i allt bestyr! eller min sambo fotar ju allt så han kanske fick en bild på dem.. får höra med honom senare!
receptet är som sagt leilas som jag körde rakt av. förutom att jag bytte gräddfilen mot en blandning av creme fraich och turkisk yoghurt.

CUPCAKES
3 dl ekologiska ägg
2 1/2 dl socker
1 tsk vaniljsocker
50 g smör
1 dl gräddfil
2 msk kallt kaffe
3 1/2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
4 msk kakao
1 nypa salt
100 g mörkchoklad

vispa ägg, socker och vaniljsocker vitt och riktigt pösigt.
smölt smör och blanda ner detta, kaffe och gräddfil.
blanda de torra ingredienserna och sikta ner detta i smeten.
smält chokladen i vattenbad och rör ner i smeten.
fyll formar och grädda i 15 minuter i 175 grader.

MARÄNG
6 ekologiska äggvitor
8 1/2 dl socker
saft av 1 citron
2 tsk vaniljsocker

blanda äggvitor, socker och citron i en bunke och blanda ihop. stoppa bunken/skålen i ett vattenbad och vispa och värm marängen tills det blivit vitt och luftigt som en maräng ska vara. vispa ner vaniljsockret och vispa sedan tills marängen har svalat helt. spritsa på cupcakesen som också måste ha svalat helt. sätll kallt så marängen stelnar. den kan få en liten hinna men det är bara bra.

smält 350 g mörkchoklad och blanda med 3 msk matolja som du sedan doppar marängtopparna i. låt stelna och sen är det bara att njuta!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0