BULLBAK

det var hur längesedan som helst sedan jag bakade bullar.. men jag har tänkt att göra det länge! och eftersom min sambo ska iväg på lite grejer imorgon så tänkte jag att han skulle få med sig lite bullar.


jag gillar att göra en lite mindre sats, det går så snabbt och lätt när man kan baka ut alla på engång och det ryms på två plåtar!


detta är det recept som jag oftast kör, både till kanelbullar eller som idag med vaniljsocker.


DEG
3 dl mjölk (37 grader)
50 g jäst
1 1/2 dl socker
1/2 tsk salt
1 ägg
150 g mjukt smör
ca 11 dl vetemjöl
ev. 1 msk kardemummakärnor


FYLLNING
200 g mjuktsmör
2 dl socker
2 msk kanel eller vaniljsocker


blanda allt till degen i en degmaskin eller förhand. det är väldigt viktigt att knåda degen länge. jag kör i 10 minuter i min köksmaskin. låt jäsa 30 minuter. kavla ut och bred på fyllningen (ett tips! blanda allt  till fyllningen innan så är det snabbt och lätta att bara bre' ut). rulla ihop och dela till bullar som får jäsa i form i minst 1 timme. sen pensla på med ägg och ha på rikligt med pärlsocker. grädda i ca 5-10 minuter på 225 grader.


före gräddning


efter gräddning

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0