Päron- & fikonmarmelad med Rom

Var på Saluhallen för en lunch med mannen idag. Tanken var att köpa nått gott TBH till laxen som blir till middag men så kom vi på att köra på nån ost istället.
Sagt & gjort så var vi på Ostboden hos en jätte gullig tjej som tyckte att skulle jag ta en pastoriserad chevré så skulle jag bli besviken. Så istället rekommenderade hon en Caprinelle som var otroligt god.
 
Så när vi var på ICA tänkte jag att det skulle vara gott med en marmelad till lite TV mys ikväll då ostbiten vi köpte var lite större än bara till laxen. Men det var ett dåligt utbud & vad gör man då, jo man kokar egen.
 
Sagt & gjort! Här kommer receptet på en mycket god marmelad.
 
Päron- & fikonmarmelad med rom
  • 2-3 päron, (ca 300 g päronkött)
  • 2 färska fikon
  • saft av 1/2 citron
  • 2 cl rom (Ni ser på bilden vilken jag hade, funkar nog med de flesta. Eller varför inte nån god päronlikör!!)
  • 3/4 dl strösocker
  • 3/4 dl syltsocker
  • 1 msk vatten
Skala och kärna ur päronen, skär i mindre bitar. Skär upp fikonen i mindre bitar. Lägg i en kastrull. Häll på citronsaft och rom.
Karamellen: Värm socker och vatten i cirka 3 minuter på hög värme utan att röra, tills sockret vitnar och kokar.  Häll karamellen över päronblandningen och blanda.
Värm alltihop på hög temperatur under ständig rörning i cirka 20 minuter. Enklast att se om marmeladen är färdig att att göra ett marmeladprov.
Krossa till sist frukten försiktigt i kastrullen med en potatismosare :)
Häll genast upp den färdiga marmeladen på rena glasburkar och sätt på tättslutande lock.
 



För mig blir det nu att luta mig tillbaka i soffan, kolla på Tour de Ski & planera inredning i nya lägenheten. Det känna fantastiskt att snart få flytta.
 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0