Jack Daniel's Glaze

För två år sedan så sprang jag över ett recept på Jack Daniel's Glaze hos Vickan på Matplatsen. Vilken jag sen varit stadig kokare av. Det har alltid varit en favorit på Friday's. Och denna är minst lika god... Receptet är lite rolig vilket beror på att enheterna är översatta.. Men jag höftar ju lite hit och dit och det brukar funka toppen!
 
Jack Daniel's Glaze

1 hel vitlök
1 msk olivolja
1,6 dl vatten
2,35 dl ananasjuice
0,6 dl teriyakisås
1 msk soja
3,15 dl farinsocker
3 msk. citronjuice
3 msk finhackad silverlök
1 msk Jack Daniels Whiskey
1 msk krossad ananas
¼ tsk cayennepeppar

Skär av 1,25 cm av vitlökstoppen. Skär även av vitlöksroten så att vitlöken står stadigt. Skala den men lämna så pass att löken håller ihop. Ställ den i en liten ugnsfastform och häll över olivolja. Baka en timme i 160 graders ugnsvärme. Låt den sedan svalna.

Koka upp vatten, ananasjuice, teriyakisås, soja och farinsocker på medelstark värme. Sänk sedan värmen och låt det sjuda. Kläm ut den rostade vitlöken och vispa ner 2 msk av vitlöksmassan samt resterande ingredienser i kastrullen.

Låt glazen sjuda 40-50 minuter eller till dess den reducerats till hälften och påminner om sirap till konsistensen.

Jag brukar göra dubbelsats och hälla upp hälften i en stor flaska till mig och sen andra halvan i några olika små flaskor, vilket är en fantastisk "gå bort"-present under sommaren. 

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0