BRÖLLOPSRESA Del 3 - Phu Quoc

Efter dagarna i HCMC så åkte vi åter till flygplatsen för att flyga till Phu Quoc. En kort flygning som innebar en hemsk start, en flaska vatten i luften och 45 min senare en landning på öns helt nya flygplats. Väl där hämtades vi upp av en minibuss från det resort vi skulle bo på, Chen Sea Resort & SPA. Jag blev lite kär redan när vi parkerade bussen och fick lite välkomst icetea.

Sen visade en trevlig tjej oss till vår villa och jag och Håk kände redan på vägen mot de att det i te riktigt stämde, vi hade bokat en villa ner mot havet och nu gick vi uppåt området istället. Väl inne i villa. Så inser vi att det här är fel, vi har nämligen hamnat en 20-30 meter från havet, med en villa som har en egen pool på terassen. Frågan infinner sig sakteliga, när ska vi säga att vi kommit fel!! Ja, det slutar med att vi låter chocken lägga sig lite, ber en stilla lite bön om att vi blivit uppgraderar inne. Håk ringer till expeditionen. Och Jaaa!! Uppgradering is da shit! ;)
Och utan att behöva lägga ut triumfkortet bröllopsresa som jag smugit in under skjortan ;)

På ön här har dagarna sett likadana ut.. Vakna, frukost, insmorning, sola, läsa, roomservice lunch, spela lite Migg, sola och sen duscha för att gå iväg på middag på restaurangen eller i baren. Ja, det har oftast blivit baren då jag har en förkärlek för att ära samtidigt som tårna får pilla i sanden. Men ja, och allt detta ovan varvas såklart med massor av dopp i den egna poolen. Det badas i massor!!

Men, igår bröt vi faktiskt mönstret och hyrde oss en taxi och såklart en taxichaufför.. Han kunde absolut ingen engelska alls och förstod inte riktigt vårt teckenspråk heller, men han hade humor. Precis samma snubbelhumor som mig, så det blev massor av skratt över barn som cyklade i diket och män med paraboler på ryggen som fick slänga sig undan när vi for fram.

Men denne humor man körde oss i alla fall runt den södra delen av ön. Först till staden (Läs: byn) Duong Dong, som inte var så mycket för världen, sen in på en fabrik Simsons (?) där de tillverkades drycker både svaga och starka av nån blomma på ön. Vi fick med oss en sirap och en likör. Jag vågade också prova den medecinliknande likören som var gjord på sjöhäst!!! Det låg tillochmed en sjöhäst i botten på flaskan, skulle vara bra för potensen :)

Sen åkte vi vidare via Long Beach för att titta på pärlor. En fräck Australiensare visade oss hur de odlar pärlorna och jag fick köpt mig både ett armband och ett par örhängen till bra pris.

Sen åkte vi längst söder ut på ön och till Coconut Prison. Det fängelse som amerikanarna använde sig av under Amerikakriget, ja det heter så här, men alltså under Vietnamkriget. Och var det så att jag tyckte att krigsmuseet i HCMC var jobbigt så var nog detta ännu värre. Museet här är under uppbyggnad och inte klart, men ändå, för fängelset står ju där det står och mycket var klart så det gav åter en bra inblick i hur amerikanska soldater (och sydvietnameser) arbetade under kriget.
Men trots alla uppställda dockor som visade på tortyrmetoder, tunneln som visade på hur vissa lyckades fly eller de hemska tiger burarna som fångarna låg i så är det två minnen jag tar med mig, de äldre gråtande vietnamesiska kvinnorna som bad, grät och "offrade" cigaretter och lite godis till fångarna. Att se alla tända cigaretter som de satt fast främst på burarna gav liksom ilningar i kroppen. Och sen de lampor som satt på stolparna kring taggtrådsmuren och på varje barack, det rörde sig i vinden och gav i från sig ett sånt gnisslande och tomt ljud som liksom spred sig över det annars totalt tysta fängelset. Får du chansen åkt till Coconut Prison!!

Men efter detta besök så åkte vi vidare till Sao Beach och den vita stranden där. Nja, jag vet inte! Maten vi käkade på strandrestaurangen var god (jätteräkor för mig) och kul att titta på alla som badade med kläderna på, men annars tycker jag faktiskt inte att det var så mycket för världen. Så efter lunch åkte vi så norr ut igen.

Vi stannade på Su Muong Pagoda, ett tempel uppe på ett av bergen. Mycket fräckt att se. För ja, det kan väll beskrivas med ett ord om man inte för fem öre är religiös och det är kitchigt!! För det var det! Jag tog tyvärr inga egna bilder för jag hade fullt sjå att titta, men Håk tog massor så jag snor en av honom redan nu, så får det bli fler sen. Men ja, utöver kitchigheten då så måste jag ju säga att lugnet och den "malande" musiken var fantastisk.

Sen rullade vi mot hotellet med bara ett kort stopp på en pepparodling där vi fick köpt med oss lite svartpeppar hem! En souverni helt i min smak :)

Väl hemma blev det såklart lite pool innan middagen!

Och idag återgår vi till det normala, så snart frukost.. Och sen avslutar vi kvällen med att gå på det Cocktail party som högsta chefen håller idag och bjudit in oss på.. Ja, jag kanske har viftat lite med det där triumfkortet, men bara lite..

Sen i morgon blir det en tidig morgon för att ta oss till flygplatsen och nya äventyr!! KL är nästa destination...


Kommentarer
Postat av: J.

Otroligt fina bilder! Måste säga att jag blev riktigt sugen på att åka dit nu!

Svar: Tack!!
Det var helt fantastiskt!! Kan klart rekommendera.. Svarar gärna på frågor och så om du har också! Jag längtar ofta tillbaka!'
johanna jordgubbe

2014-01-07 @ 20:12:18
URL: http://www.brollops-resor.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0