BRÖLLOPSRESA Del 2 - HCMC forts.

Sammanlagt var vi i HCMC 5 nätter och 6 dagar. Utöver det som jag skrev i tidigare inlägg så hann vi också se War Remnants Museum, Ben Thanh Market och sen en del shopping gallerier som tex Vincom Center & Parkson.

Vi promenerade överallt, vilket faktiktiskt gick jätte bra trots värmen och fukten. Det gällde bara att inte gå för fort (då ser man mer också) och ta täta pauser med vätska. Det blev många vatten och öl stopp. Att gå för långa sträckor behövde vi inte oroa oss för, vi höll oss bara inom District 1 och det är inte speciellt stort och därför, så klart inga direkta avstånd att tala om!

Jag gillade nog Ben Thanh Marknaden bäst under de här dagarna. Det var roligt att gå i alla små gångar och titta på vad de hade, men ja, det blir ju lite som som vilken marknad i Sverige som helst, det upprepar sig... Och här var det nog främst T-shirts som gick hem. Jag är total urusel på att pruta!! !! Jag lovar att vi hade kunnat betala hälften på allt det vi köpte om jag bara bemästrat denna konstart. Men icke, det är åter bevisat, jag kan inte pruta. Men samtidigt, det är ju inga stora summor vi snackar här heller, så det gör i te så mycket.

Det som dock kommer finnas kvar i mitt minne längst är ju dock, krigsmuseet. Och då kanske speciellt Agent Orange utställningen. Det är helt otroligt, att detta förekommit, att detta krig med dessa metoder var efter Andra Världskriget. Museet kanske kan vara lite vinklat och bara visa nordvietnamesernas sida, MEN jag tycker egentligen inte det spelar någon roll! För, det våldet amerikanerna utövade på då speciellt civila är gräsligt, och det föds fortfarande barn med Agent Orange skador. Galet!!!

Jag rekommenderar helt klart HCMC som resemål, glöm bara inte att se dig om innan du går över gatan!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0