vad gör jag när nystanet är slut? - byter tråd.. TIPS!!

hur byter jag nystan i stickningen?
byta nystan är ett måste när mitt nystan är slut men kansk självklart också göras innan om man tillexempel skall byta färg..

det finns flera olika varianter man kan ta till. jag kommer att ge två exempel, ett som gäller om mitt nystan håller på att ta slut och ett om man vill byta färg.

dubbeltråd: när jag upptäcker att mitt nystan håller på att ta slut (cirka 7-10 maskor kvar) öppnar jag upp ett nytt nystan och och tar änden på det nya nystan och lägger parallellt med den "stump" som finns kvar av det gammla nystanet. det vill säfa att den nya änden ligger mot den senaste stickade maskan och sedan stickar man med båda trådarna tills det är helt slut på den gammla. på detta sätt så blir det inte så hemskt mycket trånd att fästa i slutet av arbetet vilket jag tycker är väldigt positivt.

enkeltråd: detta sätta som jag nu har beskrivit är inte optimalt då det gäller att byta färg efter det då kommer synas att man stickat med två färger en bit i arbetet. här är det helt enkelt bättre att bara sluta sticka på den tråd man håller på med och låta den hänga på baksidan av arbetet. sedan plockar man upp den nya färgen och lägger den över fingret (precis som vanligt) och börjar bara sticka. jag tycker personligen att det blir snyggast och är enklast att göra detta på en kant av arbetet men ibland är man tvingad till att göra det mitt på och då kan det vara att bra tips att löst knyta ihop de två tråd"stumparna" som blir så att man inte på nästa varv råkar dra upp en maska. detta eftersom de två maskorna som blir i skarven (den sista med ena nystanet och den första med det nya nystanet) är mycket lösa.

kände nu att detta blev mycket text och kanske inte så pedagogiskt..
fråga gärna!!
skall försöka fota lite så att ni ser hur jag går tillväga på lite bilder också..

Kommentarer
Postat av: Nina

Vilken fin blogg du har, gillar färgerna jättemycket.

Jag har precis påbörjat en stickning, endast räta maskor som ska bli en kudde. Enkelt å bra till en nybörjare.

Dina tips och stickningsprojekt inspirerar mig. Kul! Lycka till med dem.

Ha en bra dag!

2009-10-05 @ 07:46:12
URL: http://ninaruthstrom.blogg.se/
Postat av: Sissi

Jag förstod precis vad du menade, tack så mycket :)

2011-11-24 @ 22:02:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0