TUMMVANTAR

fått en fråga nu när kylan smyger sig på.. ett recept på ett par enkla tummvantar!

och nu har jag funderat ett tag och tänkte att okey då.. jag delar med mig av mitt favorit recept.. :) detta är en beskrivning som jag själv gjort om från Drops Design. anledningen till att jag gjort om dem är att jag inte var helt nöjd när jag stickade dem första gången. det blev skeva på nått sätt om jag inte minns fel..
jag tycker det är extra enkla eftersom de stickas fram och tillbaka på stickorna och sys i slutet ihop på sidan..


höger vante: sticka fram och tillbaka på st och sy ihop i sidan efteråt. lägg upp 24m på st 8 med eskimo (eller liknande garn). sticka 1 räta v, sedan resår *1 rm, 2 am*. när arbetet mäter 10-12 cm minskas 4m jämnt fördelat = 20m. sticka 8 räta v, sätt en märktråd i den 9:e m på st (=markering för tummen). sedan ökas 1m på varje sida om m med märktråden på vartannat v totalt 2ggr = 24m.
nu sätts de ökade m (inkl m med märktråden) + 1m i varje sida på en tråd (eller avmaskningssticka) till tummen = 7m. fortsätt i rätst fram och tillbaka över de resterande 17m tills arbetet mäter ca 24cm. nu stickas alla m ihop 2 och 2 (1m blir över) = 9m
klipp tråden, drag den två ggr genom de resterande m och fäst ordentligt.

tumme: sätt de 7m på st 8 och sticka 2 räta v samtidigt som det ökas 1m = 8m. sticka 6 v rätst. på nästa varv stickas de 2 första och de 2 sista m räta tills = 6m. på nästa v stickas de 2 första och de 2 sista m räta tills = 4m. klipp tråden och drag den två ggr genom de resterande m och fäst ordentligt.

motering: sy sidsömmen på vanten och på tummen i de yttersta maskbågarna så att sömmen inte blir för tjock.

vänster vante: stickas precis som höger förutom att märktråden för tummen sätts i den 12:e m


som sagt tycker jag dessa är enkla och billiga. det behövs bara två nystan eskimo till ett par vantar.. det vill säga ett nystan till varje vante..

TIPS!! jag har någon gång köpt 4 nystan garn.. 2 eskimo mix och 2 vanliga eskimo.. stickat skaften på vantarna i den ena varianten och resten av vanten i det andra och sen växel vis på ett annat par!! är ett roligt sätt att variera sig på :)


LYCKA TILL!



vill du istället sticka orginalvanten hittar du den här <------------



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0