MÖSSA

har länge lovat ett stick recept på en mössa..
och vet ni? här kommer det!! :)

mössan är en av mina favoriter och som jag plockar ihop av flera olika modeller jag tidigare stickat..

garnet skall vara ett tjockt garn eller flera trådar av något tunnare. själv brukar jag oftast använda milano, tycker det är roligt med sin "bubblor". garnåtgången med milano är ett nystan.

lägg mycket löst upp 36 m på stickor nr. 10.
sticka resår hela stickningen (1 rät, 1 avig).

när stycket räcker kring huvudet maskar man mycket löst av alla maskor.
detta brukar resultera i ett stycke som är 50x30 cm, men kan bero på om man sticker den speciellt till någon.
(alternativt om du stickar med milano brukar detta vara när man har 3,5 meter kvar av nystanet)

med garnet som är kvar syr man samman uppläggningskanten och avmaskningskanten. detta resulterar i en cylider av stycket. sy då garnet i maskorna runt kanten på ena sidan och dra ihop denna till toppen på mössan.

här nedan är två bilder på mig i min svarta mössa :) och den är som sagt stickad i milano.
man kan ha den med nervikt eller uppvikt kant beroende på vilken "stil" på mössan man vill åt..

TIPS!! vill man inte ha en uppviktkant och en tajtare variant så lägg upp färre maskor från början, detta resulterar i att mössan inte blir lika hög.

lycka till!!


Kommentarer
Postat av: Sofia

Japp, mössan är jättefin. Bara att fixa garn nu! :D

2009-11-08 @ 22:13:18
URL: http://fiaslivsblogg.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0