Chokladkaka med cocostosca både i & på

I dag fick det bli fiskgratäng till middag. 
Och när man äter fisk så får man äta efterrätt! Sådana är reglerna ;)
 
 
Så jag tänkte att jag skulle slänga ihop den gamla klassikern Chokladkaka med cocostosca.
Brukar göra den i springform. Så det är sällan jag bakar den som "vanligt" i långpanna.
 
Men även om vissa tror det så lyckas jag inte alltid i köket.. Jag började baka kakan genom att slänga ihop smeten och vips in i ugnen, där den ska stå i ca 15 min. Samtidigt så skulle jag börja koka ägg som jag tog tid på, 7 minuter.. Och ja.. Vet inte hur jag tänkte men ut med kakan och på med toscan och in i ugnen igen. Detta resulterade i att all tosca rann ner in i kakan. 
Efter att knorrat lite om det gjorde jag en omgång till tosca och la ovanpå..
 
Jisses Amalia vad gott!! Lite i sötaste laget, men om man tar en lite mindre bit än vanligt så är den att dö för.. Så ett misslyckande som blev lyckat.. 
Bjuder här på receptet!
 
Chokladkaka med cocostosca både i & på
 

Botten:

 

2 ägg
3 dl socker
1 1/2 dl mjöl
1 tsk bakpulver
4 msk kakao
1 tsk vaniljsocker
1 krm salt
100 g smält smör

Cocostosca:

 

80 g smör
2 dl socker
1,5 dl grädde
1 dl sirap
200 g kokos

 

Vispa ägg & socker och blanda sedan ner de torra ingredienserna och smöret. Häll i en springform (finns risk att den läker så täck den gärna med folie på utsidan) och grädda i mitten av ugnen 200 C, ca 7 minuter.

 

Koka ihop toscasmeten under omrörning. När kakan stått 7 minuter så ta ut kakan och häll över cirka hälften av toscan. Grädda kakan ytterligare ca 7 minuter.

 

Ta ut kakan och se till att den börjat få en yta som kan "hålla" toscan (har den det inte så grädda lite till), häll på resten av toscan och grädda ytterligare 10 minuter.

 

Låt kakan svalna ordentligt innan servering!

 

 
Jag käkade den till ett avsnitt av VÄNNER.. Bättre kan det knappt bli!
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0