Lax med kräftstjärtar & timjan och söta stekta tomater

Jag har varit hemma själv hela eftermiddagen och kvällen. Och efter ett långmöte på jobbet var jag rätt sliten. Men tvingade mig iväg till Gränby för att köpa det sista till uppiffningen av lägenheten, mäklaren ska fota den i morgon nämligen.. Men också för att snabb handla nått att laga då jag glömt att ta fram nått ur frysen i morse. 
 
Fick bli en bit färsklaxfile. Väl hemma så fyllde jag den med en kräftstjärtsröra. Och till det stekte jag på lite körsbärstomater i en socker och smör stekning. Blev långt ifrån pjåkigt!!
 
Receptet blev ju liksom ett cirkusrecept.. Det vill säga att jag höftade på med allting.. Det bästa sättet att laga mat.. Men om jag skall ge mig på ett ungefärligt recept då!
 
Lax med kräftstjärtar & timjan och söta stekta tomater 
1 port
 
1 laxfile 175g (jag tog en rätt stor då jag bara hade tomater till tbh)
1 msk cremefraiche
30 g kräftstjärtar
nån kvist färsktimjan
salt, peppar
1 tsk pinjenötter
1 tsk pumpakärnor
 
100 g tomat
1 tsk socker
1 tsk smör
 
Sätt ugnen på 200 grader. Snitta laxfilen med ett snitt längs med hela. Hacka kräftstjärtarna grovt och blanda dessa med cremefraiche, timjan och salt och peppar. Häll ner fyllningen i snittet på laxen och ställ den i en ugnsfast form. Strö över nötter och kärnor. In i ugnen ca 15-20 minuter.
 
När fisken snart är klar snittar du tomaterna på mitten. Häller i socker och klickar i smör i en stekpanna. När smöret och sockret börjar smälta (blir som smält, segt smör) lägger du ner tomaterna i stekpannan med snittytan neråt. Ruska ofta på pannan så tomaterna glider runt (men inte vänder på sig) i smör och socker blandingen. Låt de steka tills det blivit gyllenbruna.
 
Servera tillsammans!! Gott så in i bomben..
 
(Och ja, räknar du kalorier så kan jag meddela att detta tillsammans är 462 kcal. Men med en "normalstor" filébit på 100g blir det istället 327kcal. Så en toppen måltid för 5:2 om man så vill..)
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0