Jordgubbar

Som ni kanske förstått av mitt smeknamn, bloggnamn och bilder så är jordgubbar en stor favorit hos mig. Så nu i midsommartider kan jag inte annat än vara lycklig när det finns jordgubbsförsäljare i varje gathörn. Det finns svenska söta klarröda jordgubbar överallt och priserna sjuker för vare dag. Det är fantastiskt!!
 
Och har man sen tid så kan man åka till en självplock och plocka själv.. Underbart!!
 
Och färska jordgubbar är kanske godast precis som de är. Men jag tycker också att en smootie på morgonen fullproppad av jordgubbar är en av de bästa starterna en dag kan ha! Och ny kokt jordgubbssylt.. Mmmm..
 
Vilket är så enkelt. Speciellt om man gör lite åt gången, vilket jag alltid gör. Då behöver man nämligen inte göra den så söt. Den hinner inte bli dålig eller mögla om man gör lite. 
 
Noppa jordgubbarna, skär i skivor och lägg i en kastrull. Strö över syltsocker (vanligt socker funkar också), jag brukar ta knappt en deciliter socker per liter jordgubbar. Koka sedan på svargärme till en lämplig syltkonsistens. Häll direkt upp på burk och sätt på locket. 
Om det är lite torrare jordgubbar kan man tillsätta nån matskedvatten direkt i början så sockret inte bränner fast i kastrullen.
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0