Inkokta päron

En av de mest enkla efterrätter som man dessutom kan göra mycket av och sen ha hemma länge och bara plocka fram när man behöver, är inkokta päron.
 
Jag brukar göra detta om jag springer över billiga päron. Och många säger att det är en vinter dessert. Kanske för att saffran är en vanlig kryddning. Men jag tycker att det passar minst lika bra på sommaren. Speciellt mina då jag oftast bara annvänder mig av vanilj.
 
Inkokta päron                10 st
10 st päron
5 dl socker
2 st vaniljstänger
1 citron
vatten
 
Skala päronen och skär bort en liten del av botten på päronet så det står stadigt. Ställ dem i en kastrull. Häll på socker och lägg i vaniljstängerna som du delat och skrapat ut. Häll sedan på vatten så att präonen blir täckta. Koka sedan till päronen blivit mjuka men fortfarande är fasta, testa med sticka. Det tar ca 10-20 minuter, lite beroende på päronsort. 
 
Under tiden tvättar du citronen och skär den i skivor. Lägg skivorna i en burk och när päronen är klara lägg den också i burken och häll över spadet. Stäng burken och sen är det bara plocka fram ett päron när du är sugen. Servera tillsammans med vispad grädde!
 
Päronen håller i kylen eller matkällaren länge!!
 
Enkelt och gott!!
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0