hur ökar jag maskor i arbetet? TIPS!!

som vanligt när det gäller stickning så är svaret på frågan: det finns massor med sätt.

här kommer jag presentera tre olika sätt (två med bild). jag använder mig ungefär av alla tre lika mycket. lite beroende på när i arbetet som jag skall öka och i vilket arbete som det handlar om.

Sticka 2 maskor i en maska:

Trä in höger sticka rätt i den maska som skall ökas. Linda garnet runt höger sticka och dra det igenom som om du skulle sticka, men spara maskan på vänster sticka. Trä sedan in höger sticka i den bakre maskbågen på samma maska. Linda garnet runt stickan och dra igenom. Lyft av maskan från vänster sticka. Du har nu fått två maskor på höger sticka och ökningen är klar.




Gör en ny maska mellan två maskor:

Plocka upp tråden mellan två maskor som
på bilden och sticka denna ögla.




Gör nya maskor med omslag:

Om du behöver fler maskor i kanten på arbetet,
kan du göra omslag på stickan och sedan på
nästa varv sticka varje omslag som en ny maska.







Kommentarer
Postat av: Sofia

Ah, det verkar ju inte allt för knepigt. Är nämligen sugen på att sticka en trekantig sjal, men i beskrivningen står det bara att öka på en maska på varje sida under varje varv, men en nybörjare vet ju inte hur! :P

2009-10-04 @ 18:46:11
URL: http://fiaslivsblogg.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0